Glissando #26 – soundscape

20150406_200142v2Z radością donoszę, że nowy – poświęcony w całości tematyce soundscape’u i środowiska dźwiękowego – numer „Glissanda”, jest już wydrukowany i dostępny. Miałem przyjemność być jego redaktorem prowadzącym, tym trudniej jest mi się o nim wypowiadać. 35 tekstów na 184 stronach, które złożyły się na to wydanie magazynu tworzy w szerszej i szczegółowej perspektywie pewien zarys teorii kultury, dźwięku i muzyki, której przedmiotem zainteresowania nie jest już wyrwana z kontekstu, ekskluzywnie zdefiniowane dzieło muzyczne, a środowisko dźwiękowe w całym jego bogactwie i złożoności.

LINK DO SPISU TREŚCI I NUMERU W INTERNETOWYM SKLEPIE GLISSANDA

Schaferowski przewrót w badaniu kultury dźwięku, ekologiczna ścieżka działań artystów dźwiękowych, słuch i najrozmaitsze techniki słuchania, twórczość na tle miasta (na przykładzie Łodzi), konsekwencje rozwijanych od ponad stu lat praktyk nagrywania dźwięku, ale i udźwiękowienie z pozoru milczących przedmiotów takich jak druk i taśma filmowa – tematy te od wielu lat pojawiały się i były wielokrotnie poruszane także w tematycznych numerach różnych pism i magazynów (należy tu wspomnieć choćby „Monochord” w latach 90., a ostatnio „Kulturę współczesną”, „Muzykę” i wydawnictwa pod kierunkiem wrocławskiej Pracowni Audiosfery) wreszcie od samego początku zagadnienia te obecne były też na łamach „Glissanda”.

W trakcie prac redakcyjnych postawiliśmy sobie za cel stworzenie numeru „Glissanda”, którego lektura będzie nie tylko możliwie poszerzała i systematyzowała specjalistyczną wiedzę o środowisku dźwiękowym, ale również będzie przystępna i przyjazna czytelnikom mniej otrzaskanym z poruszanymi zagadnieniami. Pejzaż dźwiękowy – niezależnie czy analizowany jak utwór muzyczny, czy też przeżywany jako element codzienności – jest przecież na swój sposób ważny dla każdego słuchacza. Numer ten opowiada więc o globalnej współczesnej kompozycji, która dotyka każdą i każdego z nas, stanowi tło naszych działań i w mniej lub bardziej uświadomiony sposób wpływa na nas i kształtuje nasze zachowania. Pogłębienie refleksji nad środowiskiem dźwiękowym może więc być nie tylko ważne z artystycznego lub naukowego punktu widzenia, ale każdemu czytelnikowi pozwalałoby bardziej cieszyć się i intensywniej przeżywać naszą dźwiękową codzienność.
20150406_201957

Reklamy

skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s